Első hangjaim
A helyes szájtartás kialakítása
A hangszerjátékos a hangszer maga:
A hangszer optimális megszólaltatásához sok mindenre oda kell figyelnünk, de a két legfontosabb dolog az ideális szájtartás és a megfelelő mennyiségű és minőségű levegő megléte.
A rézfúvós hangszereknél a hangot nem a hangszer, hanem a játékos, pontosabban a muzsikus ajkainak rezgése hozza létre. Az ajak rugalmassága és a feszességének szabályozása révén érjük el a különböző hangmagasságot. A hangszer "csupán" felerősíti az így megszületett rezgéseket.

I. Alaphelyzet

II. "Kis mosoly"

III. Ajakolás
I. A helyes szájtartás kialakításának fontos előfeltétele, hogy a fogak (alul-felül), rendezettek legyenek. Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy az ajkak megfelelően kisimulhassanak, ezáltal a megfelelő rezonanciára képesek legyenek és a játék során ideális támaszt biztosítsanak a hangok megszólaltatásához. .
II. A legegyszerűbb a növendéktől azt kérni, hogy mosolyogjon kicsit. Ez az enyhe mosoly jelenthet kiinduló pontot, mely során a szájsarkak megfeszülnek és az ajkak rásimulnak a fogakra.
III. A következő feladat, hogy a felső és alsó ajkat egy szintbe hozzuk, melyben az áll szerepe a legfontosabb, hiszen a levegőnek egyenes vonalban kell átjutni az ajkak között. Ez csak úgy érhető el, hogy az alsó állkapcsot megfelelő mértékben előre toljuk.

A fúvóka felhelyezése
A fúvóka felhelyezése az ajkakra, szintén sok tényező függvénye. Jelentős mértékben függ a növendék fizikai adottságaitól, például a fogak helyzetétől, az állkapocs állásáig.
Ezért mindenképpen törekedni kell egy olyan pozíció megtalálására, amely alkalmas arra, hogy stabilan de mégis szabadon és rugalmasan alkalmazkodjon a folyamatosan változó terheléshez.
A harsonások jelentős része középre helyezi a fúvókát, viszont ha a biztonságos hangképzéshez, megszólaláshoz szükséges, akkor ettől el lehet térni.
"Brűzölés" - fúvókázás:
Az első időszakban, sokat kell foglalkozni a helyes anzatz beállítással, illetve a szabályos "brűzölés", ajakrezgés gyakorlásával. Az elején nem fontos, hogy milyen hangmagasságot szólaltatunk meg, annál sokkal lényegesebb a helyes metódus. Később viszont már érdemes konkrét hangokat, vagy akár egyszerűbb dallamokat is gyakorolni, pusztán csak ajakrezgéssel.
A levegő iránya:
A fentieken kívül két fontos dologra kell még odafigyelnünk az ajak beállítása kapcsán. Egyrészt, hogy a fogakat ne zárjuk össze, mivel a levegő szabad kiáramlását biztosítanunk kell, illetve az alsó és a felső ajak beállítását folyamatosan ellenőriznünk kell. A levegő irányát egy egyszerű papírlappal ellenőrizhetjük. A növendék a szája elé (kb. 20 cm-re), tart egy A4-es papírlapot és kifújja a levegőt. Ha jó csinálja, akkor a papír a vízszintes irányba mozdul.


Lefelé...nem ideális
A levegő az ajkak közül lefelé irányul.

Felfelé...nem ideális
A levegő az ajkak közül felfelé irányul.

Megfelelő irány
A levegő az ajkak közül a hangszerbe irányul.

